Sista dagen, djupa grottor och höga berg.

Idag har vi varit vid drakgrottorna, det var väldigt spektakulärt och mysigt att gå igenom.

Man fick se på filmer inne i grottan från projektorer som visades på grottväggen.

Och musik spelades igenom hela grottan. Det enda negativa med grottan var väl guiden som skulle berätta allt på engelska, spanska, franska och tyska, det var lite drygt. Men annars var det roligt.

Sen efter grottan åkte vi till Porto Cristo, som är en hamn, där vi åt lunch.

Vissa åt på Burger King och vissa gick till andra resturanger.

Efter lunchen åkte vi till San Salvadore, som ligger högt upp på ett berg, det var mest en utsiktplats, men det fanns ett tempel och ett stort stenkors där uppe också.

Från Porto Cristo till San Salvadore skulle tagit runt 15 minuter, men vi körde fel och hamnade typ 1 timme och 30 minuter bort, men vi kom fram till slut, för jag hade bra i min bil, och vi pratade om intressanta saker så tiden rann iväg. Men som sagt så kom vi fram och det var värt förseningen, helt klart. Och jag tackar så mycket för denna resa. Med vänliga hälsningar Roger Gilljam.

Lummelundagrottorna ligger i lä
30m under marken
En underjordisk sjö
Utsikt från ett berg så högt att Susanne undrade hur hon skulle våga köra ner igen
Kristusstatyn högst uppe.

Marknad och soldyrkan

Hejhej bloggen Linert&Catten här.

Idag har vi besökt marknaden i Sineu, och det var otroligt mycket stånd med massa krimskrams och dem sålde även små söta djur bl.a. hundar och höns. Men det var lite tråkigt att dem sålde samma saker på alla stånd. Men vissa saker var lite mer unika än andra.

Efter marknaden gick vi och köpte lite pizza och åkte till en stad som heter Alcudia . Med en 14km lååååång strand med knall blått vatten och fina segelbåtar som man såg i horisonten. Det var riktigt härlig att ligga på stranden och sola, men det var mindre kul att det blåste och när vi kom hem, märkte hela klassen att vi var helt brända på kroppen. Det var inte lika härligt..
Men vi har haft en toppen dag med ca 30 grader och vacker blå himmel.

Puss Linert&catten
Lina och Catta som ansvarade för dagen berättade om marknaden i Sineu
Fina tuppar till salu
Ett spanskt "gutefår"
Grönsaker
Sniglar.....
Som vid en närmare anblick var levande...
Vissa ville till och med rymma...stackare!
Jordgubbar till efterrätt
Tjejer på väg ner i det iskalla vattnet
Så det blev inget bad i medelhavet men däremot soldyrkan.

Studiebesök och minigolf

Tisdag den 24 april.

Morgonpromenad i vanlig ordning, frukost och sedan iväg till stan.

Ray och Susanne hade förberett dagen genom att dela in klassen i tre grupper som fick till uppgift att på egen hand hitta en viss adress till en viss tidpunkt. Fram tills att det var dags att hämtas upp på de givna adresserna var det fri tid att spendera efter tycke och smak. De som inte hade varit på fotbollen hängde med Ray och fick en timmes Segway tour genom Palma stad. Bilder på det kommer senare.

Alla hittade till rätt adress, blev upphämtade av de vuxna och sedan var det dags för resans tredje och sista studiebesök, den privata förskolan Koala.

Förskolan ägs och drivs av en svensk kvinna som varit bosatt på Mallorca i närmare trettio år. Hon berättade om verksamheten och det var intressant att se och höra. Det är naturligtvis en stor skillnad, framförallt när det gäller finansieringen och antalet inskrivna barn. Föräldrarna betalar upp till 4000 - 5000 kronor i månaden för att ha sina 0-3 åringar placerade på denna förskola som har öppet från kl. 06.45-20.00 sex dagar i veckan. 85 inskrivna barn i en lokal lika stor som en normalstor förskoleavdelning. 12 anställda med en utbildning som ligger mittemellan en svensk barnskötarutbildning och en förskollärarutbildning tar hand om barnen som är indelade i olika grupper. Det år barnen fyller tre år slutar de på förskolan och börjar istället skolan.

Skyltarna visar bl.a. att förskolan är kontrollerad av myndigheterna och att man lär barnen engelska.

Pyttesmå toalettstolar.

Ett av lek-/matrummen. Skiljer sig inte mycket från en svensk förskola.

Ute på terassen berättade Britt om förskolans verksamhet.

Efter middagen var det samling  och sedan utmanade Team Raysan (Ray och Susanne) eleverna i minigolf.

Catta i full koncentration.

Utmanarna vann!!!!

La Granja, Valdemosa och vattengympa

Måndag morgon och ledigheten var därmed avslutad. Vi började dagen med en morgonpromenad längs kusten. Klockan halv 10 tog vi våra bilar och körde mot La Granja som är en gammal fantastisk herrgård. Det var mycket att se och vi tror att besöket uppskattades mycket. Vi åt lunch tillsammans i solen och Emma fick ett stort glas Coca Cola på sina jeans. När vi ätit upp satte vi kurs mot dagens andra mål, den gamla byn Valldemossa som ligger uppe i bergen, 400 meter över havet. Där fick vi lite tid att gå runt och kolla på byn och dessa affärer. Efter en timme i byn hade några shoppat, fikat och njutit. Vi är såklart två av dem.

Klockan 16 var det dags för vår eftermiddagsaktivitet i form av vattengympa. Emma och Ida hade aldrig gjort något liknande förut men det blev riktigt lyckat. Till poolen droppade det in ett antal pensionärer som glatt hängde på oss. Det blev mycket skratt och lite klor i ögonen.

Vi är riktigt nöjda med vår dag och hoppas vi fick godkänt på ledarbiten!

/Emma och Ida

La Granja, en vacker herrgård uppe i bergen

Innergården.

Eget vattenfall på ägorna.

Valdemosa, bergsby med smala gränder

På vägen ner för berget bjöds det på en magnifik utsikt (för dem som orkade kliva ur bilen ;-))

Ray, Erika, Louise, Iza, Ida och Catta

Vattengympa med Emma och Ida, straxt innan fem glada pensionärer hoppade i och hängde på.

Hipp hurra för Ida 18 år idag!

Sovmorgon zzzzzzzz
Alla uppskattade ledigheten efter flera dagars späckat schema.
De flesta slappade vid poolen under dagen. Ray, Susanne och killarna åkte på en liten bilutflykt och kollade in kusten väster om Palma stad. Kl. 16 var det samlig och avfärd till Hard Rock Café där Idas 18-års dag skulle firas.
Ida hade ingen aning om vad som väntade och fick ha ögonbindel på ända tills vi kom fram.
Efter maten kom personalen med buller och bång, sjöng "happy birthday" och serverade en alldeles fantastisk chokladtårta. Mmmmm
Hemlighetsmakeri in i det sista och en alldeles egen meny på Hardrockcafé.
Nöjd Ida med kalasgod chokladtårta
Kolla videon på youtube

Lektioner, strand och fotboll

Vi började dagen med promenad innan frukost precis som vanligt. Sedan var det dags för en av de sista lektionerna i kursen ULS. Innan vi åkte fick eleverna flera lektionstillfällen på sig att ”forska” om olika utvecklingsteoretiker. Nu var det dags att redovisa för gruppen och vi fick höra en massa intressant om bl.a. Vygotskij, Piaget, Gardner och Freud.

Sedan var det dags för en lektion på stranden. Ray delade upp eleverna i grupper och uppgiften var att bygga en sandskulptur som på något sätt symboliserade gemenskap. Eleverna lyckades väldigt bra, eller vad tycks;

Idas och Louises bidrag

Cattas och Linas sköldpaddemamma med sina bebisar

Vuxen och barn med ett hjärta i mitten. Erika, Emma och Roger.

Izabellas och Williams hjärta.

Som belöning för den väl genomförda vandringen igår då alla i gruppen klarade att bestiga berget hade vi utlovat en hemlig belöning. Eleverna hade nu möjligheten att antingen gå med Ray på fotbollsmatch ikväll Mallorca-Saragossa  eller att prova på Segway senare i veckan.

Belöningen var uppskattad kan man väl lugnt säga.

Straxt innan lunch åkte Ray iväg med några till ett shoppingcenter, andra valde att ta det lugnt eftersom det fram till kl. 16.00 imorgon söndag är ”egen” tid att disponera som man själv önskar.

För oss som inte går på fotboll blir det nog en lugn kväll på eller i närheten av hotellet.

P.s Matchen slutade 1-0 till Mallorca

Häftiga vågor!

Utsikt från min arbetsplats...

Lina och Emma på matchen

Mallorca-Saragossa

Vi går över daggstänkta berg fallera!

Idag så har hela BF10 varit uppe i dom höga bergen på Mallis och vandrat, det var super fint och man kunde se ut över hela ön när man väl kommit upp på toppen.

Skön känsla att vara uppe på toppen!

Efter lunchen som var baugetter så kollade vi in klostert, Lluc där den svarta madonnan finns, häftig att se.
Vi kollade in Puerto De Sóller också, en liten hamn nedanför berget där vi bara tog de lugnt i solen.
Det var min dag// Louise

Fantastisk utsikt
Louise berättar om klostret.
Inne i klosterkyrkan.
Skön slapp fikastund i Port Soller.

Katedralen och Svenska kyrkan

Idag har vi sett katedralen "le sue". Det var väldigt fint där inne, mycket färger.

Efter katedralen gick vi till marknaden en bit bort, kommer icke ihåg vad den heter, och där fanns det personer som ställde sig som statyer, det var coolt och intressant.

Efter marknaden tog vi en promenad till saluhallen, där kunde man köpa allt mellan frukt och grönt till kött och fisk.

Efter saluhallen gick vi runt hela hamnen(det var väldigt långt) till svenska kyrkan. På svenska kyrkan så fick vi träffa prästen som sa lite fakta om historian bakom kyrkan och palma, och berättade vad de gör där. Och i svenska kyrkan hade de också svenska barn, bebisar och vuxna som brukade komma några dagar i veckan och sjunga sånger och umgås.

Efter det tog vi bussen tillbaka till hotellet från palma, utan Ray och Susanne som var och hämtade hyr-bilarna. Det var allt för oss chaa chaa bloggen från William och Erika.

Erika berättar om Katedralen

Provisorisk "ombytes skydd" korta shorts byts mot längre byxor innan besöket i Katedralen

En vacker kyrka som till viss del påminde om Domkyrkan i Visby

Levande statyer, den här killen stod still i evigheter.

Saluhallens frukt och grönsaksstånd med bl.a. färska jordgubbar.

Källsortering a´la Mallis. "Sopnedkast" ute på gatan.

Studiebesök på Svenska skolan

ONSDAG  Dag2
Idag har vi varit igång hela dagen! Först samlades vi nere i hotellet kvart i 8 och gick på en promenad längst stranden och affärerna. Sedan åt vi frukost och gjorde oss i ordning snabbt. Alla skulle hinna duscha, käka frukost osv på ca 30 minuter så det vart väldigt stressigt. Men det gick!
Vi kom med bussen till Palma es Epaniol i tid. Där bytte vi sedan buss till Svenska skolan,  där fick vi lyssna på rektor Stefan på skolan och kika runt lite. Jättefin skola var det verkligen! Sedan gick vi upp till Bellver slottet och kika runt där, väldigt häftigt vart det, speciellt utsikten från toppen på slottet! Efter det besköket delade vi alla upp oss i 2 grupper för vissa ville käka på andra ställen än andra. Klockan 4 samlades vi på hotellet igen och gick mot parken som finns precis brevid hotellet och sprang 2 varv och gjorde olika övningar man kan göra. Det finns stationer med olika "gym ställningar". Så det var skönt! Efter det vart det dusch och vandring vid palma affärer för vissa och sen klockan halv7 vart det dags för middag! Har varit en jättebra dag här på Mallis alla är nöjda och glada! Tror jag iallafall. Vädret kunde varit bättre dock under dagen, men nu till kvällen, efter tränings passet där så sprack det upp och vart sol! Vi har det bra, vi är ju trotsallt på MALLORCA! Tack och hej!
Kraaaaaaaaaaaam! /Izabella och Jessica.
ONSDAG  Dag2
Kraaaaaaaaaaaam! /Izabella och Jessica.
Utanför Svenskaskolan, ett vakert hus.
Rektor Stefan berättade om skolans verksamhet
Iza och Jessica berättade om Castillio Bellver
Innergårdens pelargång
Häftig utsikt från taket.
Gym i parken
Ray agerar slavdrivare ;-)

Framme efter en lång dag

En lärares mardröm....35 minuter innan båten ska gå saknas en elev....som låg hemma och sov, visade det sig.
Vi hann med båten...stor eloge till mamman som skulle få en rallyförare att blekna och eleven som var snabbare än blixten.
I Nynäs blev vi upphämtade med en stor buss, så vi hade gott om plats, de flesta passade på att vila, slumra och sova. Straxt innan Skavsta körde vi rätt in i ett snöoväder, stora flingor av tung blötsnö. På nåt sätt kändes det extra skönt att veta att vi snart skull slippa svensk vinter som inte vill släppa taget och istället njuta av sol och värme.
Vi lunchade innan det var dags för inchecknig och säkerhetskontrollen.
Flera av eleverna var var nervösa inför flygresan men alla klarade det galant.
Vi landade lite före utsatt tid och framme i Palma väntade en kort taxifärd till Hotel Caballero.
Vid halv sju tiden hade vi sol och ca 15 grader.
Vi bor lyxigt och den sena middagen var också god.
Ett kort blogginlägg får det bli idag..trötta efter en låååång dag.
Ännu morgonpigga på båt
Stor sprillans ny buss med gott om plats
Nä vi lämnar detta eländes vinterväder, hej då Sverige!
Slagna "hjältinnor" som bemästrat sin flygrädsla.
Hotellet mitt emot
Är spanjorerna badkrukor? Det är ju tomt på stranden.

Resfeber? JA TACK!

Det som kändes så otroligt långt borta är nu närmare än någonsin.
I morgon börjar vår resa!
Efter att ha planerat, diskuterat, skrattat, gråtit, skrikit, nästan slagits.. Så är vi nu mer sammansatta än någonsin!
Igår kom verkligheten ikapp mig, panik, packa, vad ska med? vad ska INTE med? osv.
Och i morse när jag kom till skolan så visade det sig att resten av gänget hade samma problem!
Nu har det packats! 10,1 kg (gick det på tills catta ringde och bad mig ta med hårfön)
Allt är under kontroll och jag kan pusta ut!
Blev däremot lite deppig när jag gick in och kollade på vädret två veckor framöver på Mallorca.
Mellan 13-15 grader kan KNAPPAST stämma.. Det får bokstavligen inte stämma!
Är det inte varmare än i Sverige så tänker jag söka upp första bästa solarium! För att komma hem utan bikini ränder det tänker jag dock inte!
Nog om mitt pladder.
Kl.06.15 är det samling på Hamnterminalen i morgon bitti!
Hur många timmars sömn man lyckas skrapa ihop inatt återstår att se.. känner jag mig själv rätt så lär det inte bli speciellt många!
Jag är så grymt taggad! För jäklar vad roligt vi ska ha!
Detta kommer bli en resa att minnas och jag antar att även min 18 årsdag på Söndag kommer bli det! Känner jag min klass rätt så kan faktist vad som helst hända!
Det ska dessutom bli hemskt intressant och se vad som kommer hända i morgon! Jag har en stark känsla av att vi kommer tappa bort Ray.. men det återstår att se!
Ha det fint! Vi hörs i morgon!
/ Ida

Lottdragningen avklarad

Idag har vi fått äran att skriva det första blogginlägget och det gör vi med nöje!
vi har idag dragit lott om vilka som ska agera som resepartners på resan och alla verkar nöjda.
grupperna blev följande:
Ida och Emma
Erika och William
Lina och Catta
Jessica och Izabella
Louise och Julia
Roger och Jonathan

Vi har även lottat ut aktiviteter och alla par har fått varsin aktivitet som ska planeras och sedan genomföras under resan.
Nu börjar planeringen på allvar!
Resan är nära

Puss och kram
 Ida, Louise och William

Mot Mallorca

Hej alla intresserade!
Även om vi sedan länge har pratat om resan så börjar vi vår dokumentation av studieresan till Mallorca här och nu. På mentorstiden idag fick eleverna ett preleminärt program med datum för själva resan, men också ramarna för för- och efterarbetet. Efter sportlovet kommer vi att fördjupa oss i förberedelsearbetet under främst ULS-passen.
Vi reser i  följande kurser;
Utveckling, livsvillkor och socialisation
Idrott och  hälsa A
Ledarskap inom lek och idrott

Organisation av arbetet

Mentorstider under termin 1

Upptaktsdag, v 10 torsdag em. ULS på schemat med Susanne

Föräldramöte den 13/3 kl. 18.30

Reseförberedelser v 14

Resan sker den 17 april tom den 27 april.  Obs. Preliminärt aktivitetsschema

17 april           Utresa

18 april           Besöker vi Svenska skolan, samt besöker borgen Castillo Bellver med utsikt över Palma.

19 april           Bekantar vi oss med Palma, katedralen Le Seo och den gamla stadskärnan.

20 april           Gör vi en fantastisk vandring i bergen upp till Klostret Lluc.

21 april           Tema "Gemenskap" eftermiddag ev. utflykt

22 april           Fritid att göra vad man vill.

23 april           La Granja besök

Redovisning för föräldrar och personal. Under vecka 19 och 20

Utvärdering av hela projektet. Under v 21

Målsättning

En stor del av vårt arbetssätt bygger på eget ansvar. Ett arbetssätt som kräver mycket av var och en, men ger samtidigt alla friheten att skapa ett eget innehåll. Det förutsätter också att man har tydliga mål för veckan!

Planering

Så här kommer dagarna att se ut generellt. 07.45-20.00 är gemensam och obligatorisk tid

07.45              ”Morgonpass” Innan frukost.

09.30              ”Huvudpass.” Vi väljer av utbudet!

16.00              ”Elevplanerat pass.” Elever planerar och leder en aktivitet

18.30              ”Middag”

19.30              ”Kvällssamling.” Efter middagen

Därefter följer egen tid för reflektion i loggbok och planering av aktiviteter.

Vi bor på ett hotell, vilket innebär att vi ska ta hänsyn till övriga gäster.

Senast kl 23.00 skall alla vara inne på hotellområdet.

Var och en ansvarar för att han/hon är pigg och glad 07.45 nästa dag.

Vistelsen kommer att innebära mycket fysiskt och psykiskt krävande arbete av alla, vilket innebär att man måste vara väl förberedda. Att äta och dricka ordentligt, att få sina timmars nattsömn och att hålla tider är grundläggande delar som vi alla bör tänka på!

Sammanfattningsvis hoppas vi på en innehållsrik och utvecklande men framförallt en rolig resa!